عظیم‌بیک نظراف دادستان کل سابق قرقیزستان و نماینده جنبش‌های اجتماعی و سیاسی این کشور خواستار حذف زبان روسی از قانون اساسی کشور شد.

عظیم‌بیک نظراف دادستان کل سابق قرقیزستان و نماینده جنبش‌های اجتماعی و سیاسی این کشور در نشستی با اشاره به موضوع زبان قرقیزی اظهار داشت: باید زبان روسی از قانون اساسی کشور حذف شود.

وی گفت: زبان روسی مورد نیاز جمعیت قرقیزستان است اما این زبان باید تنها برای نیازهای بین‌المللی و خارج از کشور استفاده شود.

این سیاستمدار ادامه داد: زبان روسی در مدارس باید به عنوان زبان خارجی نظیر زبان انگلیسی تدریس شود.

بیک نظراف تصریح کرد: تمام اسناد رسمی و مراسم‌های دولتی باید به زبان قرقیزی اجرا گردد و اگر چنین اقدامات انجام نشوند فرهنگ قرقیزها همراه با زبان ملی در خطر است.

طرفداران بیک نظراف، طرح پیشنهادی تغییر قانون اساسی را آماده کردند و خواستار برگزاری رفراندوم در تاریخ ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۹ هستند.

در قانون اساسی قرقیزستان زبان روسی به عنوان زبان رسمی و زبان قرقیزی به عنوان زبان ملی شناخته شده است.

نهادهای دولتی و رسانه‌ها تمام مطالب خود را به هر ۲ زبان منتشر می‌کنند اما نمایندگان جنبش‌های ناسیونالیستی از ابتدای استقلال قرقیزستان بر کاهش نقش زبان روسی در این کشور تأکید می‌کنند.

همچنین پیشنهادات برای حذف خط سیریلیک و انتقال زبان قرقیز به خط لاتین نیز مطرح می‌شود.

روسیه به عنوان شریک استراتژیک قرقیزستان اینگونه گام‌ها را غیردوستانه می‌داند و سیاستمداران عالی رتبه این کشور همواره واکنش‌های تندی به این پیشنهادات نشان می‌دهند.   

کد خبر 1133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =